onsdag 14. mai 2014

Luftige vafler på en onsdag!


I dag fikk jeg spørsmål om ikke jeg hadde lyst til å lage vafler, og det fristet meg like mye som han som sendte bestillingen! Tenkte jeg skulle lage noen skikkelig gode noen, og googlet hva som skulle til for å få luftige vafler! Jeg fant en oppskrift, som jeg justerte til min egen:-) Jeg fant ut at det hadde stor betydning for resultatet om man stivpisket eggevittene! Denne oppskriften inneholder også gjær, men det kan sikkert byttes ut med bakepulver for dem som bør holde seg unna dette. Da vaflene ble servert, sa jeg ingenting om at dette var en ny oppskrift, og skal jammen si at det ble påpekt at disse var mye bedre enn tidligere:-)


Oppskrift til ca 16 vaffelplater:

4 eggeplommer
120 g sukker
3 ta vaniljesukker
1 ts kardemomme
1/4 ts hornsalt
500 g hvetemel
150 g smeltet smør
3,5 dl melk
3,5 dl vann
25 g gjær (jeg brukte ca en halv pose tørrgjær)
4 eggehviter

Slik gjør du:

Bland sammen de tørre ingrediensene og eggeplommene. Smelt smør og ha vasken i kjelen. Varm til det er ca 37 grader ( om du har fersk gjær er det veldig viktig at ikke det er varmere, tørrgjær tåler noe høyere temperatur). Bland gjæren i væsken, og rør dette inn i det tørre. Jeg brukte miksmaster for å få det klumpfritt. Stivpisk eggehvitter og vend forsiktig inn i røra med en slikkepott. Røren bør hvile en time før den er klar til steking, men jeg hadde ikke tid til mer enn et kvarter, og det gikk forsåvidt fint!

Stek dem etter eget ønske, og la dem hvile på rist. Om du vil ha sprø vafler må dem ikke legges oppå hverandre. Jeg ønsket dem litt mindre sprø og la et kjøkkenhåndkle over, smak og behag!

Server med det du måtte ønske! Jeg hadde rømme og bær jeg tok opp fra fryseren på! Nydelig!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar