onsdag 30. april 2014

Gode, sunne knekkebrød til hverdags


Disse fantastiske knekkebrøda var utrolig enkle å lage, og det smarte er at alle ingrediensene jeg brukte holder til maaaange runder med baking. Så selv om handlelappen ble på litt (ikke mye altså, var ikke spesielt dyrt), så kan man tenke at ved å bruke denne oppskriften holder pakkene til i hvert fall 5 omganger. så da koster det kanskje rundt 20 kr pr omgang som blir (ut fra hvor mange knekkebrød jeg fikk ut av det) maks 83 øre pr knekkebrød. Det er jo studentvennlig!

Dessuten ble de utrolig gode!

Alt du trenger er:

2 dl sesamfrø
4 dl sammalt rug
2 dl havregryn
6 dl vann
litt sukker (2-3 ts)
1-2 ts salt

Jeg visste ikke helt hvordan jeg skulle steke de (siden jeg ikke har gjort dette før), så jeg sjekket gjennom noen andre oppskrifter på nettet. Dermed er ikke stekingen noe jeg har funnet ut selv - så vet du det.

Først satt jeg ovnen på 180 grader. Så blandet jeg sammen det tørre i en bolle, og hadde over vann. Vannet ble rørt godt inn, og så lot jeg det stå i en 5 min for å trekke til seg vannet.

Mens blandingen trakk i vann, hadde jeg bakepapir på to stekebrett. Så smurte jeg blandingen ut over stekebrettet, dette kan du gjøre med en skje eller slikkepott. Så brukte jeg en pizzadeler til å dele opp i så store knekkebrød jeg ville ha. Kan være lurt å skille deigen litt ekstra der du har delt opp (de er veldig seige når de kommer ut av ovnen).



Så satt jeg stekebretta i ovnen med i ti minutter. Etter de ti minuttene var gått, åpnet jeg døra på stekeovnen litt og lot de steke i ti minutter med døren åpen. Til slutt stekte de med ovnsdøren lukket igjen de siste ti minuttene.




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar